torsdag 29 oktober 2015

Hon den där Fredrika

Fredrika Runeberg, kvinnan som skapade runebergtårtan, födde en massa barn och framförallt var fru till författaren Johan Ludvig Runeberg.

Eller?

Fredrika var också journalist och författare. Jag visste typ ingenting om Fredrika för ett år sedan. Nada. Tills jag fick höra att min kör Exaudio ska göra ett projekt om Fredrika.

Nu vet jag att Fredrika var en alldeles förträfflig powerkvinna. Hon födde barn, skötte ett 1800-tals hushåll, var fru till Finlands mest uppskattade poet (som krävde en hel del uppassning medan han skrev sina viktiga dikter). När barnen var nattade och Johan Ludvig hade fått sin uppmärksamhet satte hon sig ner och skrev. Fatta alltså. Hon satte sig inte ner i soffan med en kopp te och tittade på netflix en timme innan hon somnade som jag gör, hon satte sig ner och producerade text. Och dessutom skrev hon om saker som är aktuella ännu idag, om kvinnan som förväntas vara en mor och fru och inte en skapare. När hon inte satte sig ner och skrev så grundade hon allmännyttiga föreningar där hon hjälpte fattiga kvinnor. När Johan Ludvig blev gammal och sängliggande så var hon närstående vårdare. Jag blir helt matt och det går kalla kårar när jag tänker på hennes liv och vilken enorm intelligens och drivkraft den kvinnan besatt, och vad hon kunde ha åstadkommit om hon skulle ha fötts 100 år senare. Eller skulle hon? Har så mycket ändrats sen dess?  Skulle hon också 100 år senare ha fått kämpa med vardagen bestående av barn, jobb och nyckfyll man? Likt en viss Märta Tikkanen (som förresten är min andra stora idol) drygt 100 år senare...Fredrika sa något i stil med att en man skriver när han har lust, en kvinna skriver några ord här och där när hon har tid. Helt på samma sätt arbetade Tikkanen 100 år senare. Och jag blir så matt av den tanken, att så lite har förändrats.

Det är dags att Fredrika får upprättelse. Och därför har jag hemskt få lediga helger denna höst, för att jag i kören Exaudio har möjlighet att lyfta fram Fredrika, och andra kvinnor som inte har fått uppmärksamhet på grund av att de har en vagina.

Reipas nainen, mutta sittenkin nainen.


Fredrika Runeberg
bild: visitporvoo.fi


Vidare läsning här: http://linateir.wix.com/tradgarden

I ett nötskal:

Dags för ett NYTT PROJEKT! Exaudio uruppför den musikaliska föreställningen Trädgården, som handlar om Fredrika Runeberg. Manus och regi: Lina Teir. Musikalisk ledning: Hanna Kronqvist. Under föreställningen bjuder vi på gammal och ny musik av kvinnliga kompositörer, bla ett uruppförande av en ny komposition av Ida Olsonen. FÖRESTÄLLNINGAR 30.1.2016 KL 19 och 31.1.2016 kl 14 i Helsingfors samt 6.2.2016 kl 20 i Åbo. Välkomna! följ oss på ‪#‎exaudioträdgården‬ ‪#‎exaudiochoir‬ samt @exaudio_choir (instagram)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar