måndag 29 juni 2015

sommarlista

Sommaren är här! Vad ska du göra nästa vecka?
Nästa vecka kommer jag redan att befinna mej i Österbotten. Jag kommer att läsa böcker, träffa familj och vänner och om vädret tillåter yoga i trädgården. Eventuellt far jag också på en länk i skrattlasskogen, med risk för att krocka med en björn.
Tre saker du vill göra i sommar.
Läsa en massa böcker, simma ofta och sitta på en terrass i solnedgången och dricka vin.
Tre saker du INTE vill göra i sommar.
Fundera på logistiska och praktiska problem som vem som ska sköta om min katt medan jag är på roligheter, bli biten av myggor och bromsar och bränna mej i solen.
Vad blir din sommarplåga 2015?
Jag är så fruktansvärt ute när det gäller modern, ny musik att jag helt nyligen hörde talas om t.ex. avicii, så att, eh. Next question?
Landet eller stan?
Stan är nog lite synkkä på sommaren. Det är kiva att sitta på balkongen, men saknar vinden och havet.
Vilka dofter får dig att känna att sommaren är här?
Nyklippt gräs, solkräm och korv.
Vad grillar du helst?
Svamp med bacon och ost.
Vad är sommarmat för dig?
Nypotatis med pikkalaka (österbottnisk grej: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/65597/Pikkalaka/) med fisk i valfri form. Blåbärspaj.
Sommarjobb - ångest eller glädje?
Sommarjobb var  roligt i tiderna.
Vilka böcker ska du läsa?
Har rätt så många av Maria Turtschaninoff hemma, några av Märta Tikkanen är också olästa. Försöker läsa mycket inhemskt just nu. Det kliar också i fingrarna att beställa böcker från adlibris, men då jag har så full bokhylla. Just det, sedan fick jag också en bok av Alice Munro av min chef som semesterläsning. Den ska läsas.
Har du tänkt besöka några särskilda platser?
Österbotten, Sicilien (Naxos, Taormina, Ragusa och Messina), kanske en ö i kimitotrakten och förhoppningsvis också Nagu.
Vad är det somrigaste plagget du har?
Lång fladdrig kjol. Vissa har mycket politiskt inkorrekt sagt att jag ser ut som en rom i den. De använder inte nödvändigtvis det ordet.
Sommarregn - ja eller nej?
Ja, fast inte för ofta.
Har du tänkt utmana dig själv i sommar?
Jag har redan utmanat mej själv. Har ju joggat 8 km!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar