torsdag 8 januari 2015

Vardagsmat

Tas emot med tacksamhet: tips på god vardagsmat, gärna lättare varianter (den stora januariångesten!)
Har fastnat i pastaträsket och slipper inte ut därifrån.

I gengäld kan jag tipsa om min middag igår:
Jag stekte lök, gul paprika och röd paprika. Hällde i en burk creme fraiche, lite limesaft, gräslök och en del upptinade räkor. Lite cayennepeppar på, åt med ris. Helt okej onsdagsmiddag.

Jag älskar att göra mat, men vardagsmat känns alltid lite motigt. Skulle gärna få vara helg mest jämt.

3 kommentarer:

  1. Som alternativ till pastasalladen kan jag rekommendera en mix av svarta bönor och tonfisk,tillsätt någon grönsak som t.ex. tomat/gurka/paprika/avokado, rödlök och en klick dijonsenap. Smaka av med svartpeppar och lite salt.

    En annan god sallad är ångkokta haricot verts med räkor och kokt ägg. Hacka upp lite rödlök också och gör en snabb dressing med lite olivolja, balsamico och dijonsenap. Och på med salt och svartpeppar förstås.

    Ett tips på enkel och varm mat är att köpa de där urbenade kycklinglåren alternativt tunna kycklingfiléer och smeta på dijonsenap (du anar kanske ett mönster), salt och peppar. Vik eller rulla ihop dem och in med dem i ugnen och koka upp lite blomkål och/eller broccoli under tiden, mixa till mos och rör ner lite varm mjölk och en klick smör, salta och peppra. Eller stuva grönkål, fast det tar lite längre innan man får den mjuk.

    Laxfilé är ett annat hett tips. Köp hem en rejäl bit, skär upp och frys in i portionsbitar. Sedan steker du dem bara i ugnen. Fast kom ihåg att ta upp en bit ur frysen innan du går till jobbet så den hinner tina i kylskåpet.

    Hoppas du har någon nytta av tipsen. Känner mycket väl till det där problemet med att orka få till vardagsmaten. Räkorna måste jag testa vid tillfälle. :)

    SvaraRadera
  2. Jess, inspiration! Tack! Jo, jag anar ett dijonmönster! har nog i kylskåpet, men används sällan. Svarta bönor skulle jag aldrig ha vågat mej på, måste prova! Kör du hardcore med att låta ha dem i vatten och sen koka själv eller fuskar du med burk om man får fråga? :) Lax brukar ofta vara en räddare i nöden, men blir lite halvtråkigt ibland fast man kan tillreda på fem miljoner sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar oftast fuska och köpa de där bönorna i tetrapack då jag ska ha dem i sallad. Det är en sådan där "snabbmatslösning". Men om jag vet att jag ska göra någon gryta (läs: Niki, det är oftast han som kockar med bönor) så köper jag torkade.

    Lax är rätt tråkigt, men det är så himla praktiskt då man bara inte orkar härja så mycket.

    SvaraRadera