fredag 9 januari 2015

#Je SuisCharlie

I dessa dagar när det talas mycket om Paris och JeSuisCharlie så stötte jag på information som åtminstone för mej var ny. Högst antagligen är ni mera allmänbildade än vad jag är är, men om inte så kan jag dela min nya lärdom med er.

Ni vet citatet som används flitigt just nu, typ, jag håller inte med om det du säger, men är beredd att dö för din rätt att säga det? Jag har hela mitt liv trott att det var Voltaire som sa det. Ni vet, fransk snubbe som skrev en massa om de mänskliga rättigheeter på 1700-talet. Jag är inte ensam om att ha trott det.






 Men i själva verkat var det inte han som sa dessa bevingade ord, men en kvinna som skrev hans biografi i början av 1900-talet , Evelyn Beatrice Hall. Hall sammanfattade Voltaires tankar i detta slagkraftiga citat.

Så att eh, credit till denna kvinna som skrev biografier för mer än 100 år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar