tisdag 3 mars 2015

Jamkalas

De som känner mej vet ju att jag förvånande nog har en katt.
När jag var liten var jag förtjust i katter, vi hade flera stycken hemma hos oss. Med tiden blev jag irriterad på katter, kanske för att vi hade flera av dem (alltså typ 3 stycken, inte 23 eller något vilt, min familj är galen, men inte så galen) eller kanske för att en dem kissade på mina skolböcker. hur som helst var jag mäkta trött på hela kattsläktet.

Sedan flyttade jag till Italien och det dök upp kattungar vid min trappa. Det är svårt att motstå kattungar, det vet väl alla. Och det där med att ta ett gemensamt husdjur, det kändes ju så vuxet och mysigt och allt det där. Helt genomtänkt var det inte, vi hade inte tänkt igenom detaljer som utlandsresor+kattvakt eller eventuellt utlandsflyttar (i det skedet trodde jag ännu att jag skulle bo i Italien resten av mitt liv. Ja, jag vet, jag var supernaiv.) Nåja, sedan flyttade vi tillbaka till Finland, och som tur var kunde ju kissen komma med. Det står Gina Leone på hennes pass. Väldigt stereotypiskt med husses efternamn minsann.

Som tur är var det inget snack om saken om vem som skulle få vårdnaden om katten, husse ville ogärna ha moment i vardagen som krånglar till livet för honom. Jag konstaterar i min tur att min etta känns mycket mycket mindre tom och ensam när den ockå bebos av Gina.

Gina blev steriliserad för några år sedan och är nu en pigg och glad 5-åring som älskar lidl kattsnacks och tonfisk, men i övrigt hatar mat som är gjord för tvåbentavarelser. Sa jag att hon är steriliserad? I min naivitet har jag trott att detta betyder att hon inte har några instinkter. Pjuuuuuh. Naivt.

Det vette fan om inte katten har jamkalas dagarna (och nätterna) i ända nu när våren är på kommande. Plus att hon en gång i månaden får PMS verkar det som och blir lika olidlig.

Det här ser ju mysigt ut, men jag kan meddela att när det är jamkalas är det inte lika mysigt
Gina älskling, vi är båda två ensamstående damer i våra bästa år, men jag håller inte dej vaken nattetid med att klaga eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar