tisdag 15 mars 2016

Århundradets kärlekskrig

De senaste veckorna har jag gått och funderat på det här med e-böcker. Jag läser tidvis hyfsat mycket, men har försökt börja begränsa hur mycket böcker jag köper. Vi bor på 34 kvadrat och har inte riktigt plats för mera böcker. OM jag inte förstås skulle slänga ut hälften av Mikkos böcker, det är ju också ett alternativ. Behöver vi faktiskt flera hyllmeter med böcker om krigshistoria, sjöfart och redovisning? Jag tror inte det, men han verkar vara av avvikande åsikt då han här för någon vecka sedan kom hem med ett stort jäkla illustrerat verk om historisk krigsföring i östersjön. Påstod att det också går under kategorin konstverk. Whatever. Nåväl, har funderat på e-böcker men är osäker på om jag borde köpa en kindle för ändamålet (hyfsat billig, används endast för läsning) eller en tablet (dyrare, men mångsidare, fast med dålig akku). Och kan jag ens läsa böcker i e-format? Är det lika kiva som att läsa riktiga böcker?

Under tiden som jag funderar har jag försökt använda bibliotekets tjänster. Bibliotek är ju en fantastisk bra uppfinning. Synd bara att alla andra verkar vilja ha samma böcker som jag vill ha, och sällan hittar man just den boken man just nu skulle ha lust med. I allafalla så satte jag nu in en reservering på Ebba Witt-Brattströms "Århundradets kärlekskrig". Ser mycket framemot den och måste skampligt nog erkänna att jag aldrig har läst något av EWB, förutom artiklar och reportage. Bör åtgärdas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar