lördag 22 november 2014

Hur det går till när jag köper dammsugarpåsar

Jag märkte för drygt en vecka sedan att min dammsugare inte längre fyller sin funktion, dvs. suger inte längre. Jag diagnostiserade den med "full påse" syndromet och begav mej till prisma för att shoppa dammsugarpåsar. Jag tog naturligtvis ett foto av den gamla påsen (originalpåse) för att förenkla inköpet. Anländer till prisma och inser att det finns ca 70000 olika modeller. Och ingen som egentligen motsvarar den där koden som står på påsen. Har lite lågt blodsocker, är trött och vill bara gå hem och rycker åt mej en förpackning med en kod som ungefär liksom motsvarar bilden på fotot. Några bokstäver var annorlunda, men stommen var liksom likadan.

Några dagar senare är jag städningssugen (...) och ska sätta in den nya påsen. Märker då att koden som står på dammsugare ju ingalunda motsvarar den som står på påsen. Det här kan inte stämma.
Gör vad alla moderna kvinnor skulle göra och prokrastinerar. Så dammigt är det ändå inte.

Några dagar senare går jag till prisma igen, lämnar in kvitto och påsar vid infon och går på nytt till dammsugarpåshyllan. Den här gången utrustad också med ett foto av min dammsugare. Ödet ville att jag även denna gång har lågt blodsocker och är trött och hungrig och dessutom släpar på min gymväska. Det är nu som jag inser att den där koden som står på min dammsugare inte finns på en enda förpackning i hela jävla prisma. Har jag köpt en dammsugare som inte har reservpåsar? Är det möjligt? Ingenstans står det ju 1600! Börjar googla desperat och inser efter en stund att jag hela tiden har tittat på WATT nummern på dammsugaren, och det motsvarar tydligen inte dammsugarmodellen. Och sådant borde man tydligen VETA. Jaha. Det allvetande internet meddelar att min dammsugarmodell inte alls 1600 utan något random 2230 eller vad det nu var. Likt ett mirakel hittar jag exakt den koden på en av dedär 70000 modellerna och stolt som en tupp går jag i triumf tillbaka till infon för att meddela expediten att jag nu minsann har hittat rätt modell. Visar upp förpackningen bara för att till min stora ångest se att........ förpackningen är identisk med den som jag redan tidigare hade köpt. Försäljaren skrattar lite och konsulterar även hon det allvetande google för att konstatera att ja, jag hade köpt rätt modell från första början.

Jag tyckte inte att det var läge att förklarar att jag var övertygad om att det var fel modell för att siffrorna på påsarna inte motsvarar hur många watt motorn på min dammsugare är.

När jag riktigt tänker efter är jag inte riktigt säker på vad det där W betyder (har ju konsekvent använt watt i texten). Watt? Volt? Hästkrafter?

Oh dear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar