torsdag 3 september 2015

köp mera, konsumera mera

När ungefär halva augustimånad hade gått konstaterade jag att jag inte hade köpt vare sig skor eller kläder på hela månaden. Eller nja, halva då. Bestämde mej för att introducera köpfria augusti. Det gick mycket bra. Det enda som jag köpte var ett begagnat modem, men det tycker jag är ok. Mest var jag förvånad över att jag tydligen ändå köper ganska mycket saker, när en köpfri månad räknas som något ovanligt. Nu ska jag försöka att köpa mindre saker och kläder. Låt oss säga att det är kombination av flyktingkrisen,att det är oekologiskt att konsumera och jag borde spara till ett bostadsköp.

Nu är det september och jag ämnar åtminstone köpa två par skosnören den här månaden. Och ett paraply. men kanske jag i övrigt kan hålla mej en månad till?

3 kommentarer:

  1. Bra initiativ tycker jag. Jag borde också verkligen ta det lilla lugna med shoppandet. Den senaste tiden har jag handlat allt möjligt, delvis sånt jag faktiskt behöver, men det tenderar att följa med annat betydligt mindre behövligt samtidigt. Det är en dålig ovana jag har. Fast jag behöver nya jeans och ett par snyggare byxor. Ska ju på konferens för sjutton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte en dag förra veckan att jag övervägde att gå in i en butik, fastän jag inte egentligen behöver något. Bara för att jag var uttråkad och såg butiken. Sen kom jag ihåg att jag hade lovat köpfri månad... men så lätt går det ju alltså om man inte tänker efter. Jobbrelaterad klädsel kanske ändå kan godkännas :)

      Radera
    2. Det där låter bekant, händer även på nätet. Slösurfar lite och så plötsligt dyker det upp något intressant. Jo, jobbrelaterad klädsel är ok. Behöver dessutom nya springskor, för det har gått hål på de jag har, också mycket acceptabelt inköp. Men det är så typiskt de gånger jag tänker att nu, nu ska jag inte shoppa något och så finns det ändå något som behövs. Det är verkligen fruktansvärt synd om mig. :p

      Radera