tisdag 30 december 2014

Jag läste just det här blogginlägget, där den såkallade Essepredikanten drar paralleller mellan den jämlika äktenskapslagstiftningen och bombdådet i Korsnäs. Det vill säga, att det andra skulle vara en konsekvens av det första. Inte kanske en direkt konsekevens, men ett symptom på hur världen är rutten och så vidare. För att riksdagen röstade ja till en jämlik äktenskapslagstiftning. Jag är helt förbluffad över hur bloggaren tänker. Jag var ju inte direkt förvånad över nyheten att mannen som sprängde bomben i Korsnäs och därmed försökte ta livet av kvinnan var kvinnans exman. Hur man kan undgå att se att bombdådet i Korsnäs mera kan förklaras av patriarkatet och mäns illamående i samhället på grund av att de inte klarar av att kvinnor vägrar se sig som mäns ägodelar längre och inte på grund av att riksdagen har tagit ett beslut om lika rättigheter för homosexuella, det övergår mitt förstånd. Det övergår också mitt förstånd hur den här mannen kan blogga om det inträffade utan att på något sätt fördömma mannen som sprängde den där bomben, utan tar till bibliska förklaringar. Det enda positiva i den här historien är att kvinnan överlevde, mannen kommer att dömas och Finlands riksdag sa ja till en jämlik äktenskapslagstiftning. Och att skribenten inte längre jobbar för min hemförsamling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar